maandag 14 september 2015

Superleuke start van ' de week van de sport '!

We begonnen ' de week van de sport ' al meteen goed, want vanmorgen was ons klasje het eerst aan de beurt voor ' Meester op de fiets '. En gelukkig maar, want bij ons scheen het zonnetje nog lekker en hielden we het droog:oef!

Eerst controleerden we als alle belangrijke onderdelen aanwezig waren op onze fiets: achterlicht, bel, reflectoren,...

Dan speelden we leuke spelletjes zoals detective en 1,2,3... piano: eens iets anders zo op onze fiets!

En uiteindelijk mochten we het coole fietsparcours uitproberen... niet zo gemakkelijk maar wel erg leuk om te doen!

















































 Na de speeltijd leerden we tijdens de rekenles over '  het verderzetten van patronen ' : eerst met jongens en meisjes, met klasmaterialen,... en dan op het bord en in ons contractwerk. Dat ging wel al erg goed: dikke duim!

Als tussendoortje deden we verschillende sportoefeningen van ' Svieke Kronkel ', het erg lenig meisje op de poster.




Namiddag stond er, samen met de kinderen van het 2de leerjaar, hoekenwerk op de planning. In elke hoek voerden we een leuke activiteit uit i.v.m. sport.

* uit een grote sporttas alle sportmaterialen die samen horen zoeken /  de sporten benoemen / wat is  er weg uit de sporttas ? - zoekspelletje spelen

* m.b.v. een stappenplan een sporttak zoals turnen, paardrijden, voetballen,... tekenen

* Twister in de gang spelen: rechtervoet op blauw, linkerhand op groen,... :-)

* een sportbingo en een sportmemory spelen

*sporten uitbeelden

*buiten ( gepland in het zand maar wegens te veel modder doorgegaan op de speelplaats ) verspringen en met de voeten meten + turven ( = streepjes trekken ) hoe ver we gesprongen hebben


































In de afsluitronde werden alle hoekjes besproken: wat vonden we leuk, minder leuk, gemakkelijk, moeilijk,.. ?

We keken ook eens naar de meetresultaten van het verspringen. Kirsten feliciteerde Lucas en Karell, want zij hadden beide 9 voetjes ver gesprongen.

Zo ging dat :-)

Kirsten: Proficiat, Karell en Lucas... even ver gesprongen!

Lucas: Neeeeeen, dat is niet waar!

Kirsten: Hoezo niet? Jullie hebben toch beiden 9 turfstreepjes..

Lucas: Ja... maar.... Karell heeft kleinere voeten. En ik heb grotere voeten... dus heb ik verder gesprongen.

Kirsten: Super, Lucas! Dus... als we volgende keer gaan meten moeten we hetzelfde meetinstrument (
hetzelfde voetje, hetzelfde handje,... ) gebruiken. Anders kunnen we de metingen niet met elkaar vergelijken.

 Geweldig toch hé... al doende ontdekken en leren met en van elkaar!




Jade had vandaag het mooie boekje ' Houden van Jules ' meegenomen naar ons klasje. Dat las Kirsten graag nog even voor .... net voordat we ons klaar maakten om naar huis te gaan. Moe... maar voldaan
:-)

Laten zien dat je van iemand houdt kan op zoveel manieren: een kusje, een lach, een helpende hand, een luisterend oor,...








Geen opmerkingen:

Een reactie posten