dinsdag 22 maart 2016

Levend rekenen met water

Omdat het ' waterdag ' was, leerden we vandaag de inhoudsmaat ' liter ' kennen. Kirsten had 4 tafels van een leuke doe - opdracht voorzien met de bijhorende materialen.

* kleine glazen en grote bekers vullen met dezelfde fles water en ontdekken van welke soort je het meeste / minste kan vullen.

* verschillende flessen, blikjes, ... vullen met de maatbeker van 1 l en ontdekken in welke flessen, blikjes,... minder, evenveel en meer dan 1 liter ging

* nagaan hoeveel liter water er in een kleine en in een grote emmer past en ontdekken wat de relatie tussen beide emmers is

*...

We probeerden wel voorzichtig te werk te gaan om verspilling van water te vermijden en we gebruikten telkens hetzelfde water voor het uitvoeren van de leuke opdrachten.


















Nadat we gesmuld hadden van onze boterhammetjes, bleven we o.w.v. veiligheidsvoorschriften in ons klasje spelen: we mochten puzzelen, spelletjes spelen, tekenen,...






Omdat onze geplande uitstap naar ' de Maten ' niet mocht doorgaan door de verschrikkelijke aanslagen in Brussel, maakten we eerst tijd voor een kringsgesprek in onze praatronde. Daar vertelden de kinderen wat ze er al over gehoord hadden op de radio, hoe zij zich hierbij voelden, ...

Daarna werkten we m.b.v. een doorschuifsysteem verder aan het groepswerk, zodat alle kinderen de kans kregen om aan elke tafel te experimenteren.
















Lucas ontdekte al heel snel dat 2 kleine emmers van 5 liters precies in een grote emmer pasten: knap hé!








In onze afsluitronde werd nog eens uitvoerig besproken wat we vandaag allemaal ontdekt en geleerd hadden over ' de liter '.

En we gaven natuurlijk ook een groot applaus aan boekenwurpjes Ilyana, Lucas en Jasmijn: goed geoefend thuis, lieve kids!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten