vrijdag 16 oktober 2015

Naar het bos!

Vanmorgen zorgden onze journalisten van de week Ilyana en Lander opnieuw voor een geslaagde actua - ronde: supergoed gedaan allebei!

Ilyana vertelde dat de meeste kinderen het liefst hebben dat papa voorleest, voordat ze gaan slapen. Papa's zouden grappiger en veel leuker voorlezen dan mama's. Mama's willen vaak dat er ook iets geleerd wordt tijdens het voorlezen. Dit was ook de mening van de jongens en meisjes van ons klasje: onze papa's zijn de beste voorlezers:  " Mijn papa vertelt coole griezelverhalen ", " Mijn papa maakt veel grapjes bij het voorlezen ", " Mijn papa gebruikt gekke stemmetjes ",...

Tijdens het boerderijkamp zal Kirsten ons een verhaaltje voorlezen voor bedtijd ... zij zal supergoed haar best doen om onze papa's voor één avondje te vervangen :-)

Het krantenartikel van Lander ging over een zeearend, de grootste roofvogel van Europa. Eerst werd hij gezien in ' De Maten ', later dook hij op in Zonhoven... waar Lander woont. Als hij zijn vleugels spreidt, heeft de zeearend een spanwijdte van 2.5 meter: amai, dat is wel heel erg lang! Hij wordt ook wel ' vliegende deur ' genoemd, wist Lander te vertellen.

Sommige kinderen kenden al verschillende Europese landen en op de wereldbol konden we de anderen zoeken.

Omdat zeearenden op ganzen roven, maakte Anna  na het verhaal van Lander een gans. Dit deed ze door een klein papiertje te vouwen: knap hé! Zo kregen we het idee om bij ons volgende hoekenwerk een techniekhoekje te openen, waar we dieren en vliegtuigen kunnen vouwen.















Na onze actua - ronde leerden we de letter ' n ' van ' neus ' schrijven en werkten we nog enkele werkblaadjes in ons contractwerk af.

De kinderen die klaar waren, mochten nog even in de hoekjes werken. Er werden ook kaartjes gemaakt voor Steven - Paul om hem succes te wensen in zijn nieuwe school.




Omdat het ' de week van het bos ' is, trokken we namiddag ( samen met het 2de leerjaar ) naar ' De Maten '.

Toen we in het bos aankwamen maakten we eerst tijd om al onze zintuigen eens goed hun werk te laten doen. Wat ruiken, horen en zien we in het bos? Wat kunnen we proeven en voelen in het bos?

In groepjes deden we ook een leuk boomonderzoek door verschillende vragen over de schors, de vrucht, de bladeren, ... op te lossen.

Net voordat we terug naar school wandelden, werd er nog even tijd gemaakt om  ( op vraag van de kids ) lekker te ravotten in het bos.

Het memoryspel en het bodemdiertjesonderzoek zal voor een volgende keer zijn, want de tijd vliegt ... als het leuk is hé!

















paddenstoelen

besjes




ons boomonderzoek

het blad natekenen





over de schors gaan met een wasco...


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten