woensdag 21 oktober 2015

Leuke techniekvoormiddag!

Lucas en Thieme gooiden vorige week de gele kleur van kiesronde en vanmorgen was het dan eindelijk zover! Ze kozen alle twee voor techniekronde; super, want dat is dit schooljaar nog niet gegooid.

Lucas maakte samen met zijn mama een supercool filmpje van een dansend mannetje. Hij had het papieren mannetje, dat gemaakt was met spitpennen en die hij ' Potato ' noemde ,ook meegenomen naar onze klas. Door het mannetje telkens in een andere beweging te fotograferen, kan je door alle foto's achter mekaar te plaatsen een geweldig filmpje maken. Lander wist dat zo'n filmpje een ' stop motion ' genoemd wordt en Lucas kende nog een ander woord: frame. Knappe koppen in ons klasje hé!

Thieme had samen met zijn papa een duikboot in een plastic fles gemaakt. Eerst liet hij zien dat een bolletje klei in een beker water altijd zinkt. Maar zijn duikboot ( die gemaakt was met klei en een rietje ) kon drijven en zinken. Doordat er lucht in het rietje was, kon de duikboot drijven. Als Thieme op de fles duwde, ging alle lucht uit het rietje en kwam er water in... waardoor de duikboot kon zinken. Natuurlijk wou iedereen dat wel eens zelf proberen.

Lucas en Thieme, het was een supergeslaagde techniekronde: dikke duim, jongens!
























Omdat Kirsten toch wel een vermoeden had dat Lucas en Thieme voor techniekronde zouden gaan, had ze het idee om er een techniekvoormiddag van te maken. Dat vonden we super!

Terwijl Kirsten alle materialen klaar legde, werkten wij nog even goed in ons contractwerk.





 In 4 groepen gingen we na welke spulletjes goed kunnen drijven en meteen zinken. Eerst overleggen en nadenken met onze teamleden, dan uitproberen!














Net voor de speeltijd kwamen we even terug samen in de kring om onze bevindingen te vertellen aan elkaar. Als er ongeloof was, lieten we het nog eens zien in de kring: ja, hoor... een leeg glazen flesje drijft in het water!










Na de speeltijd noemden we de materialen nog eens op die goed kunnen drijven en die steeds zullen zinken. Dit was belangrijk want we kregen een 2de groepsopdracht:
" Maak een boot die kan drijven met de materialen die op jullie tafel liggen."

Met veel enthousiasme begonnen we aan deze opdracht. Er werd goed overlegd, een plan getekend, geknipt, geplakt,... geweldig om te zien!
















In de afsluitronde werden alle bootjes te water gelaten en .... ze bleven allemaal goed drijven: opdracht dubbel en dik geslaagd! Knap werk, jongens en meisjes van het 1ste leerjaar!

Emani met het ontwerp van een boot











Jens maakte een papieren speedboot.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten