vrijdag 1 februari 2013

Piratenspel

Onze dag zat vandaag weer boordevol afwisseling. Eerst was er ons tweewekelijks leesatelier en het bekijken van een Karrewietaflevering. Na de regenspeeltijd ( zoals we er de laatste week jammer genoeg veel gehad hebben ) kregen  2 groepjes die gisteren niet aan de beurt waren geweest, de kans om hun onderzoekje voor te stellen.

Milla was in Parijs geweest en wou graag weten hoe hoog de Eiffeltoren is. Met de bordlat maakte ze ons, samen met Senne, Arvid en Sem, duidelijk dat die toren wel heel erg hoog is ( 317 meter tot aan de vlaggenmast! ). Senne toonde ons de verschillende stappen van de bouw van de Eiffeltoren.




Omdat er de laatste weken zoveel kinderen in onze school ziek zijn onderzochten Serafino, Kaim en Julie met wat we koorts kunnen meten en bij hoeveel graden er gesproken wordt van koorts. Ze knipten verschillende soorten thermometers uit: zo zagen we zelfs een thermometer die eruit zag als een fopspeen! Ook maakten ze zelf een thermometer: leuk gedaan, kids!


Na de speeltijd kwamen er mensen van het stadhuis van Genk een klasfoto maken samen met onze prins Arvid en onze prinses Milla! Ze vonden het leuk dat alle kinderen zo mooi verkleed waren... In het nummer van de maand maart zal onze klas schitteren in het boekje Potloodje!

We lazen ook onze elfjes nog eens aan elkaar en vooral aan Chloƫ voor, omdat zij gisteren tijdens gedichtendag afwezig was. En ook Chloƫ vond dat alle kinderen goed hun best hadden gedaan!

Daarna was het tijd voor de rekenlessen! Terwijl de kinderen van het 1ste leerjaar allerlei oefeningen met euromunten en eurobiljetten uitvoerden, ging het 2de leerjaar de gang meten met de bordlat van 1 meter. Ze kwamen al snel op het probleem dat er nog een stukje overbleef om te meten, maar dat de bordlat daar alweer te groot voor was. Dus hadden de kinderen het idee om er de kleine klaslatjes, die verdeeld zijn in centimeters, bij te halen.





Namiddag speelden we een piratenspel, dat Kristie samen met haar klas, voor ons gemaakt had. We moesten in totaal 6 doosjes in het schoolgebouw zoeken: in de trappenhal, in het leraarslokaal, in de speelzaal,...  In elke doosje zat er een raadseltje, dat we konden oplossen met de hulp van het boek van Jef. Als we het raadseltje goed oplosten, kregen we een letter en een tip waar het volgende doosje verstopt was. Uiteindelijk hadden we 6 letters ( G I N D I R ) die ons vertelden waar de schat verstopt zat. Na wat zoekwerk zag Sigi ineens de juiste oplossing: INGRID.... de schat was verstopt in de klas van Ingrid.  Onder haar praatrondebank stond een grote schatkist met een slot. Thijs droeg de zware kist naar het klasje van Kristie, waar we samen met de kleuters de kist open maakten en konden smullen van een lekker snoepje. Dank je wel, Kristie en flinke piraten, voor het spel: we hebben er echt van genoten!















Geen opmerkingen:

Een reactie posten