vrijdag 10 februari 2017

Meten met een bordlat

Wat zat onze week weer boordevol leuke en leerrijke activiteiten!

Woensdag stelden Resul en Joppe hun vroeger - en nu ronde aan ons voor.

Resul vertelde dat je vroeger de weg moest zoeken op een kaart en dat er geen gps ( die hij op zijn tablet liet zien ) bestond. Vroeger keken de mensen een film met een videocassette, later op een dvd en nu halen ze vaak films af van het internet en kopiΓ«ren die op hun stick.
Resul liet ons ook nog foto's zien van een kleine Resul van vroeger en een grote kerel van nu.

Wat had Joppe een mooie en superzware weegschaal bij! Hij liet ons met verschillende gewichtjes zien hoe de weegschaal van vroeger werkte. Ook wij hebben in de klas een balans om na te gaan wat het zwaarste / lichtste is, maar wel in een plastic uitvoering. Toen Joppe zijn digitale weegschaal van nu gebruikte, konden we meteen merken dat dit veel nauwkeuriger en makkelijker werkt.
Maar die spulletjes van vroeger hebben wel superveel charmes hΓ© πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰

Resul en Joppe, jullie hebben jullie ronde echt super voorgesteld; knap hoor πŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘Š!























Deze week leerden we de getallen van 11 t.e.m. 14. Met een tienkaart ( een kaart met 10 blokjes ) konden we deze grote getallen snel leggen op onze bank.










 In onze afsluitrondes lazen telkens andere jongens en meisjes trots hun zelfgemaakt elfje voor.




 Vrijdag waren Emre en Efe onze ' journalisten van de week '.

Emre had een krantenartikel meegenomen over een hondenfluisteraar. Hij kan aan een blaf van een hondje horen wat er scheelt ( honger, plassen,... ) en hij wist ons ook te vertellen dat er een duidelijk verschil van blaffen is tussen verschillende hondenrassen.

Efe vertelde over een walvis, die erg ziek was geworden door de vervuilde zee. Heel wat mensen laten hun vuil overal maar achter ... wat natuurlijk zeer slecht is voor de natuur en de dieren. Efe had een duidelijke slogan in zijn verwerking geplakt: in mijn muil ... geen zwerfvuil!

Emre en Efe, dikke duim voor jullie actua - ronde πŸ‘πŸ‘πŸ‘!







We hebben in ons klasje regelmatig al gemeten met onze lichaamsdelen. Maar omdat de meetresultaten vaak verschillend zijn ( omdat niet iedereen dezelfde handen, voeten,... heeft ), gebruikten we vandaag voor het eerst ' de meter '.

Sommige kids wisten zelfs al dat die kleine streepjes op ' de meter ' centimeters waren: amai, wat een knappe koppen!

We zochten in ons klasje voorwerpen die kleiner, groter en even groot dan 1 meter zijn en gingen na hoe lang onze deur, ramen en onze gang was.

Eerst schatten en dan meten: we vonden het super om te doen!
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten